Kycklinglasagne


Fick igår många önskemål på instagram att de ville ha receptet på den goda kycklinglasagnen jag gjorde igår. Smidigast är det ju att lägga upp den här på bloggen. :) Från början är det ett recept på en GI-lasagne jag har gjort tidigare, men bytte nu ut squashen till färska lasagneplattor och köttfärsen till kyckling.
 
Kycklinglasagne, ca 6 port
 
1 fp med färska lasagneplattor
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
olivolja
6 st medelstora kycklingfiléer
500 g krossade tomater
lagerblad
lite tokad basilika och oregano
salt och svartpeppar
smör
1½ dl grödde
1 paket mozzarella

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200°C. Skär kycklingen i små bitar (lika stora bitar som salladskyckling ungefär). Hacka lök och vitlök och fräs i olivolja i en stekpanna i någon minut. Lägg upp på ett fat. Häll lite mera olivolja i samma stekpanna och bryn kycklingen tills den är genomstekt. Tillsätt krossade tomater, lagerblad, örterna och löken. Smaka av med salt och svartpeppar. Låt koka i ca 20 minuter. Smörj en ugnsfast form med smöt och lägg ett lager med lasagneplattor i botten. Lägg på köttfärssås och ytterligare ett lager med lasagneplattor. Toppa med mera köttfärssås. Häll på grädden och strö över osten. Gratinera i ugn i ca 20 minuter.
 
Servera tillsammans med en god sallad. Smaklig måltid! :)
 
Nu när jag letade efter GI-lasagne receptet hittade jag massa andra recept under kategorin Camilla i köket som jag inte gjort på flera år. Får nog ta och sätta mig och göra en tillbaka blick under alla åren jag har bloggat. :)
 
*kram kram*

Kommentera här: